Abel – Geen Water Bij De Wijn

Abel - Geen Water Bij De Wijn
Abel - Geen Water Bij De Wijn

Waardering

7

8

Wie Abel zegt, zegt Onderweg (of iets over een vlieg in tweeën knippen met een schaar, als je meer een filmassociatie hebt bij Abel). In 2000 werd deze single uitgebracht en werd een enorme hit. Mede gestuwd door dit succes wist hun debuutalbum De Stilte Voorbij het te schoppen tot platina album. Dat de Brabantse band veel meer en mooier kon, bewees het in de jaren daarna, maar jammer genoeg was dit niet aan het grote publiek besteed. Prachtige songs als Liedje (met Daniel Lohues) en December stierven een stille dood. Het werd stil rondom Abel en de band raakte een beetje in vergetelheid. Tot daar in oktober vorig jaar uit het niets een nieuwe single verscheen: Zie Jij Het Ook. Deze single bleek een voorbode te zijn van een nieuw album – hun eerste in veertien jaar! – met de titel Geen Water Bij De Wijn.

Al bij die eerste single viel op dat het herkenbare stemgeluid van zanger en tekstschrijver Joris Rasenberg nog even fris, jeugdig en frivool klinkt als ruim twee decennia geleden. Veel van de liedjes op Geen Water Bij De Wijn mogen direct of indirect gaan over het verglijden van de tijd of terugkijken in de tijd, diezelfde tijd lijkt geen vat te hebben op het aangename timbre van Rasenberg. Over deze plaat zegt hij: ‘Geen Water Bij De Wijn is een album vol verhalen over de bijzondere alledaagse momenten in het leven, momenten die vastgelegd moeten worden voordat ze vervagen. Momenten, zowel groot als klein, die kleur geven aan ons leven.’

Regenhart is daar een opbeurend voorbeeld van. In de verte hoor je een vleugje Neem Me Mee doorklinken, wat Regenhart er alleen maar aantrekkelijker op maakt. Soms Gaat De Tijd Zo Snel kent een prachtige melodielijn en dito kleingehouden gitaarspel. Al in de eerste songs doet de sfeer en de muzikale kwaliteit van deze “nieuwe” Abel denken aan de Australische band Crowded House en dat wordt gedurende de plaat alleen maar meer.

Op titeltrack Geen Water Bij De Wijn toont Rasenberg zich een verfijnd poëtisch tekstschrijver. ‘Wat ik jou niet kan vertellen, is dat ik niet ben wat ik lijk/Maar dat je mij zal moeten vinden in wat ik voor je verzwijg.’ De manier waarop de regels spelen met wat gezegd en verzwegen wordt is uitnodigend contemplatief. Bij het horen van zinnen als deze vraag je je in verwondering (en enige vertwijfeling) af hoe het kan dat Abel niet veel meer erkenning en lof ten deel is gevallen, want ook op hun vorige platen zijn namelijk soortgelijke bijzondere lyrieken te horen.

Een ode aan de stad Breda in het lied met de toepasselijke titel Breda past in een traditie van Nederlandstalige bands en artiesten die het nodig vinden hun herkomst te bewieroken in een lied (BLØF, Danny Vera en Racoon over Zeeland, Guus Meeuwis over Noord-Brabant, Daniel Lohues over Drenthe, enzovoorts enzovoorts). Maar aangezien de stad Breda ook al in eerdere liedjes op Geen Water Bij De Wijn wordt genoemd, wordt het wel wat veel van het goede.

De twee afsluitende nummers Weg Van Dit Feest en Slaap zijn daarentegen ijzersterk. De eerstgenoemde heeft een refrein met een oorwurm van jewelste (ook hier komt Breda nog even de kop op steken), de laatstgenoemde laat een Rasenberg horen die voorzichtig stapjes zet in de richting van Boudewijn de Groot. Voorzichtige, maar zeer geslaagde stapjes die naar meer smaken.

Daarmee komt een eind aan een opvallend aangenaam en sterk geproduceerd album. Als geen ander weet Abel dat het hebben van een dijk van een hit zowel een zegen als een zorg kan zijn. Met het succes van Onderweg creëerde Abel onbedoeld ook een meetlat waarlangs elke song die de band uitbracht sindsdien gemeten werd. Een meetlat waar ze hit-technisch gezien nooit meer overheen zullen springen, wat door velen – onterecht – gezien wordt als het bewijs van creatieve armoede. En als er op Geen Water Bij De Wijn ergens géén sprake van is, dan is het creatieve armoede. Integendeel zelfs. Joris Rasenberg is gegroeid als songwriter met nog steeds een scherp oor voor uiterst fijne en originele melodielijnen. Toegegeven, dat pakt niet in alle liedjes even goed uit en op een aantal momenten klinkt Abel wat gejaagd. Dat neemt niet weg dat Abel met deze plaat zich terecht opnieuw een plek toe-eigent in het Nederpoplandschap.

Wij spraken met Joris Rasenberg over het nieuwe album van Abel. Het interview lees je hier.

https://open.spotify.com/prerelease/6p9UcJK2fsKWbyNxf89lhe?si=a2147545e52c4fe9